ملفات وتقارير

السيسي: الخطر من الداخل.. ونشطاء: لماذا يرى الشعب كعدو

تصريحات السيسي جاءت متزامنة مع محاولات الفنان محمد علي للتنسيق مع قوى الشعب والمعارضة لإطلاق حراك أكثر تنظيمًا
تصريحات السيسي جاءت متزامنة مع محاولات الفنان محمد علي للتنسيق مع قوى الشعب والمعارضة لإطلاق حراك أكثر تنظيمًا

تباينت ردود فعل النشطاء على حديث رئيس الانقلاب عبد الفتاح السيسي، الثلاثاء، حول الثورات وخطرها وتكوين مناعة لدى الشباب منها، وأن الدولة المصرية مهددة من الداخل (الشعب) وليس من الخارج.

وفي كلمة له، الثلاثاء، خلال افتتاحه عددا من المشروعات بمحافظة دمياط، حذر السيسي من الأصوات المشككة في إنجازات الدولة، وصرح بأنه لن يقبل بتكرار ما حدث في مصر قبل سنوات، في إشارة متكررة إلى ثورة 25 يناير/كانون الثاني 2011.

وقال السيسي إنه لن يسمح بوجود خطر الثورات في مصر، وأنه لا يوجد تحد وخطر على مصر إلا من داخلها وليس من الخارج، مؤكدًا أنه سيكرر هذا الحديث دائمًا حتى تتكون مناعة لدى الشباب والمصريين مما حدث في 2011.

وأضاف السيسي: "نحن نشاهد ما يحدث حولنا الآن عندما يتحرك الناس، هم قادرون على هدم بلادهم، مصر بنا وباستقرارنا نقدر نعمل كتير".


وتابع عن أسباب تكرار تحذيره: " "الناس هنا تقول هو في حاجة عندك في بلدك، لا والله زي الفل، أنا مش ببص على دلوقتي أنا ببص لدلوقتي ولبكرة لأولادنا".

وطالب السيسي المسؤولين والإعلام برفع الوعي ضد هذه المخاطر (الثورات) لدى المصريين وتكوين "حائط الصد أمام أي استهداف لمصر".

وعن إنجازاته قال السيسي: "اللي بتشوفوه دا، دا حلم أنا حلمته وأنا صغير من أربعين سنين، ولما جيت في المكان دا، ربنا مكنا".

 

اقرأ أيضا: السيسي: لن أنتظر تحرك الناس حتى أحذرهم من خطورة هدم مصر

تصريحات السيسي جاءت متزامنة مع محاولات مقاول الجيش السابق محمد علي للتنسيق مع قوى الشعب والمعارضة بالخارج والداخل لإطلاق حراك أكثر تنظيمًا ضد النظام الحالي.

ولاقت تصريحات السيسي انتقادات واسعة من النشطاء عبر مواقع التواصل الاجتماعي، الذين أكدوا على خوفه ورعبه من الحراك الحادث في الشارع المصري، وناقدين في ذات الوقت هجومه المستمر على ثورة يناير.

وأشار النشطاء إلى تكرار السيسي مصطلح "تكوين مناعة" ضد الثورات وأن "الخطر على مصر يأتي من داخلها"، مؤكدين أن السيسي "يرى الشعب المصري كعدو له ولمنظومته الحاكمة، وأنه يحرك كل أذرعه العسكرية والإعلامية لقمع وإذلال الشعب، حتى يستقر له الحكم ويستطيع سرقة ثروات البلاد دون أي رادع أو رقابة من الشعب".

 أميرة الشرقاوي قالت عبر "فيسبوك" : "لا تقلق يا سيسي نحن نشرح للشباب وللأطفال ونوعيهم ونشرح لهم بالتفصيل الممل ونعرفهم جرائمك أنت ونظامك أولا بأول".

الحسين مرعي قال: "كل واحد يخاف على نفسه وعلى منصبه، لا يوجد أحد يخاف علينا نحن الشعب".

وقال محمد عبد العزيز: "احنا الجيل اللي شاركنا في ثورة 25 يناير وبقولك الجيل الجديد عنده معلومات مكنتش عندنا والوعي عندهم أكبر لأنهم اتعلموا من تجربتنا ونهايتك هتبقى على أيديهم إن شاء الله".

وعلق كريم ناصر: "للأسف أنا عندي 19 سنة، يعني من الناس اللي تقصدهم في كلامك، عارف المشكلة في إيه إن إحنا دوقنا طعم الحرية في 2011 حتى 2013 يعني هنحارب سواء بسلم أو بعنف ونرجع الأيام دي لولادنا".

وأكد أحمد عمارة قائلا: "طب هقولك أنا وربنا من الناس اللي أنت بتقول عليهم دول، احنا اللي هنعمل زي 2011 بس احنا اللي هنبنيها تاني ونخليها بلد العز والكرامة والحرية".

التعليقات (4)
محمد قذيفه
الأربعاء، 04-12-2019 08:27 ص
اول مرة يقول صدقا ففي الخارج قوتان ضد مصر لكنه معه امريكا والصهاينة ولم يبق الاالشعب فهو خائف منه ان يثور عليه
ابوعمر
الأربعاء، 04-12-2019 08:26 ص
الأيام أثبتت أن العدو الحقيقي للشعب العربي هم هؤلاء الأوباش الأنذال الأنجاس الأشرار (العساكر الأعراب )أعزكم الله..الأيام والأحداث أثبتت أنهم كلاب شرسة ولاها الصليبيون واليهود والصهاينة للفتك بالشعب العربي وابادته عن بكرة أبيه.....العساكر الأعراب غضحتهم الأيام وكشفتهم الأحداث انهم أعداء الشعب العربي ..أشد من الأعداء التاريخيين الاوربيين والامريكان والصهاينة..فلولا هؤلاء العساكر لما تمددت اسرائيل بهذا الشكل المخيف....العساكر الأعراب وراء كل مصائب وأهوال الشعب العربي
مصري
الأربعاء، 04-12-2019 08:10 ص
ايامك يا سيادة الريس السيسي... مهو ماما أمريكا راضية منك، وبرضه روسيا عمو بوتين، والاهم من كل دول إسرائيل شيفاك مش مصدقه .. حضرتك عارف ان واحده من هوايات الشعب المصري المفضلة والي انت عرفها كويس قوي هي القيام بثورة كل فترة كدة، دي هواية يا سيادة الريس، طيب نعمل ايه احنا لما تكون الهواية دي ماسكة أوي فينا..!؟ احنا من زمان كنا عارفين انه ما فيش خطر خارجي ... لكن هو السؤال لا مؤاخذه هو حضرتك بتشتري سلاح .. وبتبني جيش عشان ايه غير صد الخطر الداخلي ... امال ايه..!! احنا عارفينك فاهم كل حاجة ..ومدكن...!!!
مواطن مصري
الأربعاء، 04-12-2019 07:38 ص
يبدو أن السيسي بيصدق نفسه دلوقتي ، وفاكر ان الشعب بيصدقه، هو في الحقيقة خايف على قصوره اللي بناها بفلوسه اللي ورثها من أبوه إن حد تاني غيره هو وعياله يسكن فيها في يوم من الأيام إذا قامت ثورة عليه