سياسة عربية

افتتاح مسجد السيدة زينب.. انتقادات من "إسراف" السيسي وسر غياب شيخ الأزهر

غاب شيخ الأزهر عن افتتاح مسجد السيدة زينب في ظل حضور سلطان البهرة- إكس
علق رئيس النظام المصري، عبد الفتاح السيسي، على ردود الفعل الرافضة للإسراف الذي تبذله الحكومة على إنشاء الكباري وتجديد مساجد آل البيت في الوقت الحالي الذي تمر فيه البلاد بأزمة اقتصادية طاحنة وكان بإمكانها تأجيل تلك الإنشاءات والاستفادة بالأموال في أمور يشعر بها المواطن المصري.

وقال السيسي خلال افتتاحه، المرحلة الأولى، من موسم الحصاد بمشروع مستقبل مصر للتنمية المستدامة: "فيه كتير قالوا إن الحكومة والرئيس السيسي دايمًا بيحب يعمل كل حاجة زيادة عن اللزوم شوية، قالك شوف المسجد بتاع السيدة زينب والحسين.. آه طبعًا، أنا لما أخش أعمل وأرفع كفاءة مسجد يبقى أدهنه من بره كدة خلاص؟ لا، دا بيت ربنا ميتعملش إلا صح".



وأضاف: "اللي عنده فيلا واللي عنده شقة بيحاول يخليها زي الفل، وأنا لما أجي أعمل بيت ربنا أعمله أي كلام؟ ولما نيجي نعمل حاجة بتاعتنا بنحاول نعملها أحلى حاجة بأقل سعر ممكن، ثم في أقل وقت عشان الحاجة دي تطلع للناس وتستفيد بيها".


وتابع السيسي متحدثا عن أهمية شبكة الطرق التي تقوم بها الحكومة في البلاد قائلا: "لما جيت أعمل طريقي الضبعة، ووادي النطرون - العلمين، الناس قالت الطرق دي لازمتها إيه؟، ولما جينا نزود ونخلي الطرق دي 9 حارات، الناس قالت لازمته إيه الكلام دا؟ هي الناس متصورة إننا بنعمله عشان نروح بيه الساحل، لكن إحنا بنعمله عشان الشغل اللي بيتعمل هنا، لأن حجم الإنتاج اللي هيطلع من الأرض دي ضخم جدًا، وبالتالي كان لابد من وجود شبكة طرق تخدم عليها".

كذلك، قال رئيس النظام المصري، إن "شون تخزين المحاصيل التي يكثر بها الهدر بنسبة 20 في المئة - 25 في المئة، بسبب الطيور والقوارض، وأهمية بناء الصوامع لتخزين الحبوب بدلا من تلك الشون مضيفا "كان لابد من أننا نعمل دا، يقولك إنت زنقت نفسك"، وتابع: "زنقت نفسي آه، وزنقت الدولة آه، بس علشان نعمل دولة، وآثار اللي بنعمله يوم عن يوم بتعود للدولة".

وهذه ليست المرة الأولي التي يتعرض فيها رئيس النظام المصري، للانتقاد، بسبب المبالغ المالية الطائلة التي تصرف على مشاريع الكباري بالإضافة إلى تشريد مئات الأسر من منازلها لإتمام الانشاءات، ورغم توجيهات السيسي بإعطاء أهالي وسكان المنطقة المحيطة بمسجد السيدة زينب وتعويضهم إلا أن الشكاوى من التشريد التي تعرضت لها الأسر ما زالت ترفع.


ومن ناحية أخرى، غاب شيخ الازهر، أحمد الطيب، عن افتتاح مسجد السيدة زينب، في ظل حضور سلطان البهرة مفضل سيف الدين، الذي شكره السيسي على دعمه في تطوير وافتتاح المسجد، ما لفت انتباه رواد مواقع التواصل الاجتماعي بعد أن حضر منفردا فيما بعد.


وزار شيخ الأزهر الدكتور أحمد الطيب مسجد السيدة زينب، بحضور وزير الأوقاف، محمد مختار جمعة، ولفيف من قيادات وزارة الأوقاف المصرية، وفسر البعض غياب شيخ الأزهر، بسبب فتوى قديمة للأزهر في عهد الشيخ جاد الحق علي جاد الحق تحذر من طائفة البهرة وتنص على مخالفتها صحيح العقيدة.